
THE RISE AND FALL OF
WIKIPEDIA:  FIRST IN SEARCHES,

LAST IN RELIABILITY
by Howard Straus

Anyone who uses the Internet to
search for information is very

likely to be familiar with the
Wikipedia site.  Wikipedia is very
often among the first results that
pop up on queries like "What is the
population of Kazakhstan?" or "How
many French speakers are there in
the United States?"  To questions
like this, with little or no
commercial impact and no
scientific or political controversy
surrounding them, Wikipedia
sometimes offers decent answers. 

But venture into natural healing or
alternative medicine and the
answers become totally skewed in
favour of corporate medicine.
Naturally, Big Pharma is one of those
entities willing to pay to control the
flow of information.  Those pages are
not identified as being advertising or
propaganda. 

This phenomenon is not limited to
health topics.  One of the "pay for
play" controversies is covered in
"Corruption in Wikiland?"1 and in
"Integrity of Wikipedia corporate
articles corrupted by editing
scandal".2

Wikipedia's credibility among
serious researchers has always been

very low.  It is hardly surprising that
college professors across the board
disallow citations from Wikipedia in
students' papers.

Years ago, the New York Times
reported that Middlebury College
history department had banned
Wikipedia references3, and a growing
list of articles about schools and
colleges banning Wikipedia for
unreliability can actually be found at
Wikipedia!4

Isn't it ironic that this entry is
found at Wikipedia—and ironic that
information about orthomolecular
physician Robert F. Cathcart, MD,5

and many other nutritional
physicians6 has been deleted? 

This writer and many others in the
field of alternative medicine and
natural healing have experienced
Wikipedia bias personally when
contributing well-documented,
carefully researched articles to the
site, only to have them be radically
altered and deleted by anonymous
"editors", then being banned from
further editing or contributions.  This
is impossible to reconcile with a free
flow of information. 

This can be verified.  At Wikipedia,
all past history of page edits is
saved.  Edits can be viewed by
clicking on a tab on the page in
question called "View History", right
near the top of the page.  It also
shows the name of the person

making the edit and if he/she was
logged in.  Each page has its own
history attached to it and can be
viewed. 

It did not take long for corporate
America to wake up to the fact that
the Internet was a powerful and
democratic source of information
and large numbers of people were
using it to research questions that
were not addressed by the
advertising-funded mainstream
media.  As people turned more and
more to the Internet for this
information, Wikipedia grew like
wildfire. 

At first, it was interesting to see
uncensored information flow
through the site and even contribute
to it.  Then corporate America
realised that Wikipedia and similar
sites were distributing information
that it had carefully and thoroughly
suppressed in the media and set
about correcting that omission.  

Soon, Wikipedia entries about
natural healing, holistic medicine
and other subjects began to
resemble publicity blurbs from
Monsanto or Merck or the National
Institutes of Health.  

Contributors are supposed to be
anonymous; "volunteer" editors are
supposed to be both anonymous
and neutral.  But it was clear that for
certain sensitive subjects, this was
far from the case. 

Additions to articles at
Wikipedia that went
against the corporate line
were swiftly edited out and
replaced by corporate-
friendly advertising blurbs.
Writers who posted the
offending material were
banned by the ostensibly
neutral and unbiased
editors, and the
information reverted to the
bad old days of
censorship.

Wikipedia's co-founder
Jimmy Wales ridiculed a
petition by 8,000 people to

... GLOBAL NEWS ...

12 • NEXUS www.nexusmagazine.com  APRIL – MAY 2016

Nexus-2303online_MagLayout  17/03/2016  16:05  Page 12



have a more robust discussion of
alternative medicine, saying in part:  

"No, you have to be kidding me.
Every single person who signed this
petition needs to go back to check
their premises and think harder
about what it means to be honest,
factual, truthful…

"What we won't do is pretend that
the work of lunatic charlatans is the
equivalent of 'true scientific
discourse'.  It isn't."

See "Wikipedia's Jimmy Wales
Slams 'Lunatic' Petition For Holistic
Medicine"7

Other articles on unethical use of
Wikipedia and suppression of
reportage include "Wikipedia’s dark
side:  Censorship, revenge editing &
bribes a significant issue"8 and "Total
hypocrisy:  Wikipedia sues NSA while
censoring truth and promoting
corporate propaganda".9

Have a look at Wikipedia's page on
chemotherapy.10 Note that it
minimises negative results; it never
mentions the Fred Hutchinson
Cancer Research Center's study
which found that chemotherapy
makes cancer much worse; it doesn't
go into the negative effects until far
down in the article; and nowhere
does it mention the word "safety",
and "effectiveness" is almost glossed
over.  It does, however, list the
revenues from the top 10
chemotherapeutic agents in 2013:
they total US$37.47 billion.  That is
just in one year. 

On Wikipedia's page on Lipitor11,
one of the main statin drugs, there is
no mention of improved survival (of
course, there is no increase in survival);
the word "effectiveness" does not
appear; and the word "efficacy" refers
only to the drug's cholesterol-
lowering property.  There's nothing
on increased longevity, and liver
damage is mentioned lightly.
However, "more than $125 billion in
sales over approximately 14.5 years"
is noted.  This made it the best-
selling drug ever in the USA, with no
long-term survival improvement

shown.  Why is this not mentioned? 
Wikipedia has frequently appealed

for funding from its readers.  Due to
its increasing uselessness as a
reliable information source, I believe
the major contributors are sure to be
the corporations that corrupted the
information flow in the first place.  

After my experiences with the site,
and those of other contributors with
information about controversial
subjects, I would never use it as a
resource for any but the most
mundane queries.  And I'd be
suspicious even of those results. 

(Howard Straus, grandson of Max
Gerson, MD, is the doctor's principal
biographer and author of Dr Max
Gerson:  Healing the Hopeless.)

Endnotes
1. http://tinyurl.com/zszzvt7 
2. http://tinyurl.com/z7bvoag 
3. http://tinyurl.com/hpncyhm 
4. http://tinyurl.com/hr2rvdw 
5. http://tinyurl.com/h3jolxy 
6. http://tinyurl.com/zo7tb5n 
7. http://tinyurl.com/zsfexkm 
8. http://tinyurl.com/hrbs6p3 
9. http://tinyurl.com/zqyrwev 
10. http://tinyurl.com/pkfsb6l 
11. http://tinyurl.com/jsley2w 

(Source:  Orthomolecular.org, 8 February
2016, http://tinyurl.com/zbnzf7p)

WIKIPEDIA FACT CHECK
According to Anonymous HQ:
• Wikipedia openly despises

natural medicine and healing, and
its pages on GMOs, vaccines,
chemotherapy, pharmaceuticals, etc.
are edited by corporate-paid trolls,
not by anonymous volunteer editors
as claimed.

• Co-founder Jimmy Wales sold
soft-core pornography online before
the 2001 launch of Wikipedia.  In
1996, Wales launched a search engine
called Bomis; a big part of it was the
"Bomis Babe Report", dedicated to
half-naked women. 

• Larry Sanger, co-founder of
Wikipedia, told the FBI that
Wikimedia Commons (the parent
company of Wiki products including
Wikipedia, Wiktionary, Wikinews and
Wikiquote) is rife with renderings of
children performing sexual acts.  

• Jeff Merkey, a former Novell chief
scientist, accused Jimmy Wales of
extortion.  He stated that Wales had
agreed to place him under his
"special protection" as an editor in
exchange for a substantial donation
and other financial support for
Wikimedia Foundation projects.

• Hillary Clinton's Wikipedia entry
is kept free of controversy.
(Source:  Anonymous HQ, 13 September 2015,
http://tinyurl.com/pyenhq7)

... GLOBAL NEWS ...

APRIL – MAY 2016 www.nexusmagazine.com NEXUS • 13

Nexus-2303online_MagLayout  17/03/2016  16:05  Page 13



OCTOBER – NOVEMBER 2007 www.nexusmagazine.com NEXUS • 11

Since its creation in 2001, Wikipedia has grown as the online phenomenon that
apparently allows the truth to be managed democratically; but over the past year it
has also been exposed as a real-life "Ministry of Truth".  Worse:  people have
been arrested and terrorised due to incorrect information being posted on this free

Internet encyclopaedia.  

Wikipedia watching
On 15 December 2005, various media sources reported that the open-access

encyclopaedia Wikipedia was about as accurate as the online Encyclopaedia Britannica ,
at least for science-based articles.  This was the result of a study by the journal Nature,
which chose scientific articles from both encyclopaedias across a wide range of topics and
sent them for peer review.  The reviewers found just eight serious errors.  Of those, four
came from each site.  They also found a series of factual errors, omissions or misleading
statements.  All told, there were 123 such problems with B r i t a n n i c a and 162 with
Wikipedia.  That in itself is a staggering conclusion, which translates as averaging out to
2.92 mistakes per article for B r i t a n n i c a and 3.86 for Wikipedia, or three versus four
mistakes.  That, of course, is not "as accurate" as the newspapers reported—thus showing
misleading statements in the newspapers' headlines.  

Still, is Wikipedia's score proof positive that the Internet is indeed more than just a
bundle of conspiracy theory and pornography sites, and that the combined efforts of
Internet users actually work to create a knowledge base?  Perhaps.  Wikipedia allows
a n y o n e —a n y o n e—to go in and add, change or delete anything in the encyclopaedia.
Wikipedia is therefore an exercise in trust:  it hopes that its users come there with the best
of intentions.  

The site is funded through the non-profit Wikimedia Foundation and in 2006 had an
estimated budget of "about a million dollars".  It was founded by Jimmy Wales and Larry
Sanger, the latter who left his co-creation behind in 2002 and stated in October 2006 that
he was going to start a competitor that would allow for more peer-reviewed entries.  

Trust cannot be guaranteed and hence, at best, Wikipedia comes with a few blemishes.
George W. Bush's biography was so frequently changed—often to include name calling
and "personalised opinions" on his policies—that his and a small number of other entries
had to be locked and thus only authorised users were allowed to edit them.  Innocent
enough; perhaps even funny.  

But a more suspicious case occurred in late 2005 when, for four months, Wikipedia
included an anonymously written article linking former journalist John Seigenthaler to the
assassinations of John F. Kennedy and Robert F. Kennedy.  His Wikipedia entry stated:
"For a brief time, he was thought to have been directly involved in the Kennedy
assassinations of both John and his brother Bobby.  Nothing was ever proven."  And:
"John Seigenthaler moved to the Soviet Union in 1971, and returned to the United States
in 1984.  He started one of the country's largest public relations firms shortly thereafter."
None of this was true, or even alleged, outside of WikiWorld.  Seigenthaler thought that at
the age of 78 he was beyond surprise or hurt, but he had obviously not counted on
Wikipedia.  

Worse, his case exposed a further flaw, as Wikipedia's information feeds automatically
into Reference.com and Answers.com, whose computers are programmed to copy data
verbatim from Wikipedia without any checks, thus spreading the lies further onto other
sites.  In this instance, "trust" failed and perhaps we should not blame Wikipedia directly.  

The free online
encyclopaedia
Wikipedia is a
democratically

decided database
that has been open
to abuse, but the

advent of
WikiScanner has

uncovered a web of
deceit and

disinformation. 

by Philip Coppens © 2007

PO Box 13722

North Berwick EH39 4WB

United Kingdom 

Email:

info@philipcoppens.com

Website:
http://www.philipcoppens.com



12 • NEXUS www.nexusmagazine.com OCTOBER – NOVEMBER 2007

But the ominous sign here was that Wikipedia was slow to react.
Seigenthaler noticed that his "biography" was altered on 26 May
2005.  On 29 May, one of the site's moderators edited it only by
correcting the misspelling of the word "early" but did not check the
other, much more serious, alterations.  For four months, Wikipedia
depicted him as a suspected assassin before this mention was
erased from the website's history on 5 October—but it remained on
Answers.com and Reference.com for three more weeks.

Daniel Brandt, a San Antonio–based activist who started the anti-
Wikipedia site Wikipedia Watch (http://www.wikipedia-watch.org)
in response to problems he had with his eponymous article, looked
up the IP address in Seigenthaler's article and found that it related to
Rush Delivery, a company in Nashville.  On 9 December 2005, its
employee Brian Chase admitted that he had placed the false
information in Seigenthaler's Wikipedia
biography. 

End of story, it seemed, with the lesson
learned that Wikipedia could be an excellent
tool to spread disinformation—a lesson few
people realised at the time.  And though
Wikipedia should have reacted, it didn't.  

Though Seigenthaler's case received much
notoriety, his was definitely not the only
case.  By December 2006, Brandt had listed
several instances of erroneous entries as well
as massive amounts of entries literally copied
from copyright-protected material.  

Faking it
It was in early 2007 that the

WikiWorld was rocked when one of its
most prolific contributors and editors,
"believed" by the site to be a professor
of religion with advanced degrees in
theology and canon law, was exposed
as being nothing more than a
community college drop-out.  

The person at the centre of this
controversy was "Essjay"—which
begged the question as to why anyone
in a position of authority should want
or need to hide behind a pseudonym.
In truth, Essjay was Ryan Jordan, a 24-
year-old from Kentucky with no
advanced degrees, who used texts such as Catholicism for
D u m m i e s to help him correct articles on the penitential rite and
transubstantiation.  

Indeed, the problem began at the very beginning of Essjay's
career, when no one vetted his credentials and when his claim to
be a tenured professor of religion at a private university was
accepted.  He contributed to an estimated 20,000 Wikipedia
entries, making up one per cent of the 1,675,000 articles that
Wikipedia listed as being online.  

Worse, however, was that Wikipedia staff recruited Essjay to
work on the site's Arbitration Committee, which he chaired for
two terms, thus granting him almost divine powers without
anyone asking him any questions.  Fortunately Essjay was only a
pretender, not a person intent on spreading disinformation...but he
could have accomplished this easily.  He was an important player
in WikiWorld.  The New Yorker, in its 31 July 2006 edition, ran
an article on Essjay and his activities, which were then believed to
be genuine.

By mid-January 2007, Essjay had posted his real name and

employment history on the related Wikia website.  However, it
was Daniel Brandt who noticed this and made further enquiries.
He eventually contacted The New Yorker to say that Essjay's
original biographical information was fake.  

On 26 February, The New Yorker made an online correction,
stating that Essjay "holds no advanced degrees" and "has never
taught".  But worst of all was probably this comment:  "At the
time of publication, neither we nor Wikipedia knew Essjay's real
name."  

Following the revelation, Wikipedia's co-founder Jimmy Wales
asked Essjay to resign (in any business environment he would
have been fired), stating that "Wikipedia is built on (among other
things) twin pillars of trust and tolerance".  It was clear that one
pillar had now totally collapsed.  But bizarrely, Wales further

commented:  "It is not good, obviously, but
the interesting thing is that Mr Jordan was an
excellent editor, credentials or not.  His work
was extremely positive for Wikipedia."  

We wonder how...
The Wikipedia entry on the debacle at the

time read:  "As a result of the controversy,
Wikipedia users began a review of Essjay's
previous edits and discovered evidence he
had relied upon his fictional professorship to
influence editorial consideration of edits he
made.  'People have gone through his edits
and found places where he was basically
cashing in on his fake credentials to bolster
his arguments,' said Michael Snow, a

Wikipedia administrator and founder of
the Wikipedia community newspaper,
The Wikipedia Signpost .  'Those will
get looked at again.'"  

The site continued:  "In reaction to
the incident, Wales was reportedly
considering a vetting process for all
persons who adjudicate on factual
disputes.  Additionally, Wales said the
site would soon develop a way to check
credentials of Wikipedia editors who
claim to possess them.  'I don't think
this incident exposes any inherent
weakness in Wikipedia, but it does
expose a weakness that we will be

working to address,' Wales added."
Wales may of course change his opinion, but originally he said

he was not concerned with Essjay's invented persona:  "I regard it
as a pseudonym and I don't really have a problem with it."  After
an outcry from Wikipedia users, Wales changed his view.  

Larry Sanger, in his Citizendium Blog of 1 March, responded to
Wales's initial statement, stating:  "There's something utterly
breathtaking, and ultimately tragic, about Jimmy telling The New
Y o r k e r that he doesn't have a problem with Essjay's lies, and by
essentially h o n o r i n g Essjay after his lies were exposed...  Doesn't
Jimmy know that this has the potential to be even more damaging to
Wikipedia than the Seigenthaler situation, since it reflects d i r e c t l y o n
the judgment and values of the m a n a g e m e n t of Wikipedia?" 

Wales meanwhile maintained that the service and its
community are built around a self-policing and "self-cleaning"
nature that is supposed to ensure its articles are accurate:  the
"Wikipedia Police".  But are they the "Thought Police" or people
who verify facts?  Seigenthaler's entry suggests they are definitely
not the latter.  

WikiWorld was 
rocked when 

one of its most 
prolific contributors 

and editors...
was exposed as 

being nothing more 
than a community
college drop-out. 



OCTOBER – NOVEMBER 2007 www.nexusmagazine.com NEXUS • 13

"Wikipedia Police"
Disgruntled people at odds with Wikipedia are numerous.  The

"pseudophysicist" (to quote Wikipedia) Jack Sarfatti considers
himself to be a victim of the service and even considered
litigation at one point.  He found that certain libellous information
had been posted about him.  Of course, he, like anyone else, can
go in and alter that information, which is what he tried to do.  He
tried posting at various times of the day, but each time, within
minutes, the changes were undone—suggesting that the
Wikipedia moderators were
constantly monitoring certain pages.
When he dug further, he came to the
conclusion that Wikipedia seemed to
be in the hands of a group of sceptical
minds, intent on making sure there
were no mysteries and no
conspiracies.  

Indeed, when you consult a variety
of subjects on Wikipedia, you will
notice a certain "mindset" that
excludes certain opinions.  Just two
examples...  

Paul Smith is an ardent sceptic of
the Rennes-le-Château and Priory of
Sion mysteries (which are at the core of
Dan Brown's The Da Vinci Code) and is responsible for most of
the Wikipedia entries on the subject.  Some of these entries are
blatantly biased and others contain serious factual errors.  In both
instances, I adjusted the wording and removed the errors.  At no
point did this mean that the Priory was depicted as genuine—far
from it.  In fact, I felt that an error-free posting would actually
bring enhanced value to the entry.  In this case, the entries
remained up for a number of months, but then were returned to
their negative, erroneous entries.  The "Wikipedia Police" should
have seen that the new entry was less neutral and more biased
than what was on there, but they did not revert to the previous
version.  The question is:  why prefer erroneous information over
more neutral wordings?  No wonder that experts find numerous
errors in every article on Wikipedia...when Wikipedia
seems to prefer to promote errors over factual
statements.  

I also tried to add further information about dissenting
theories on the Corpus Hermeticum, specifically the
work of Leiden University professor Bruno Stricker,
giving due reference to his name and publications
(including his PhD thesis).  In this instance, Wikipedia
moderators removed the section themselves, stating that
I needed to give "more sources"—though I had actually
given more sources than most of the other statements
that maintain the status quo in this entry, namely that the
Corpus is a second- or third-century AD creation rather
than a third-century BC codification, as Stricker (and
others) argue.  

Examples of such unprofessional editing, with a bias
towards maintaining the status quo and specifically
downplaying if not removing controversial information,
run into the hundreds if not thousands.  Paul Joseph
Watson of Prison Planet (http://www.prisonplanet.com)
has noted there is a concerted campaign to erase the 9/11
Truth Movement.  Furthermore, pages which they and
like-minded individuals created, such as "List of
Republican sex scandals", "People questioning the 9/11
Commission Report" and "Movement to impeach

George W. Bush" were all deleted.  The first-mentioned page
might indeed not be seen as important in an encyclopaedic
environment, but the "wiki" (a page in the encyclopaedia) for
Dylan Avery, the producer of the most-watched documentary film
in Internet history, clearly merits a biographical page on an online
encyclopaedia.  Wikipedia, however, thought otherwise.  

These are just some of the examples that people have
experienced with the "service".  At best, it is clear that the
moderators have never been trained or validated for their

credentials.  But Sarfatti has also
drawn attention to the so-called
"Wikipedia arbitration", which Wales
has seen as the "self-cleaning" and
the deus ex machina designed to re-
establish Wikipedia's credibility—
even though he elected a college
drop-out to preside over it.  

Upset about his own case and
unable to rectify the situation,
Sarfatti commented on a private
email list:  "They have set up a
Virtual Shadow Government in
which they now have their own
courts to adjudicate 'litigation'."  He
made the point that the theory is that

whoever controls the Web controls the Earth—and there is indeed
that potential.  Perform a Google websearch and if Wikipedia has
a result on what you search for, the Wikipedia entry will come up
on top.  So whatever you want to know, you will probably Google
it and find it in Wikipedia.  "Googlepedia" thus has a virtual
monopoly on information and does indeed, as Sarfatti said,
control the Web—and knowledge.  

Googlepedia offers a one-stop shop for teachers and anyone
else who wants to find information.  Teachers have stated that this
is exactly the case.  What is in Wikipedia—and the opinions
expressed therein—is almost directly passed on to students.  It
begs the question as to why there is still a need for teachers, as
students are equally able to do a websearch...  

...he came to the conclusion 
that Wikipedia seemed to be 

in the hands of a group 
of sceptical minds, intent on 
making sure there were no

mysteries and no conspiracies.

"Just conducting a routine Random Carbon-Footprint Test.  
Could I see your last 12 months' utility bills, please?"



14 • NEXUS www.nexusmagazine.com OCTOBER – NOVEMBER 2007

And students are more likely to check other hits, perhaps being
more realistic about the expectations of Wikipedia—which for
many teachers seems to have become gospel.

When lies cause detention
So far, only a few egos seem to have been bruised.  But Robert

Fisk, in the British newspaper The Independent, reported on 21
April 2007 on the experience of Taner Akçam, a Turkish historian
and writer.  Akçam faces prosecution in Turkey for writing about
the Armenian genocide.  However, due to the vandalising of
Akçam's Wikipedia entry, which accused him of being a member
of a terrorist group, he was detained by Canadian border police on
17 February 2007.  This is acknowledged in the Wikipedia entry,
which can now only be edited by registered users—though
anyone can still register for free, and registration only leaves
some trace of who made the entry, nothing
more.

Taner Akçam wrote to Fisk, stating:
"Additional to the criminal investigation (law
301) in Turkey, there is a hate campaign
going on here in the USA, as a result of
which I cannot travel internationally any
more...  My recent detention at the Montreal
airport—apparently on the basis of
anonymous insertions in my Wikipedia
biography—signals a disturbing new phase in
a Turkish campaign of intimidation that has
intensified since the November 2006
publication of my book."

Fisk continued:  "Akçam was released, but
his reflections on this very disturbing
incident are worth recording.  'It was
unlikely, to say the least, that a
Canadian immigration officer found out
that I was coming to Montreal, took the
sole initiative to research my identity on
the internet, discovered the archived
version of my Wikipedia biography,
printed it out on 16 February, and
showed it to me—voilà!—as a result.'

"But this was not the end.  Prior to his
Canadian visit, two Turkish-American
websites had been hinting that Akçam's
'terrorist activities' should be of interest
to American immigration authorities.
And sure enough, Akçam was detained yet again—for another
hour—by US Homeland Security officers at Montreal airport
before boarding his flight at Montreal for Minnesota two days later.

"On this occasion, he says that the American officer—US
Homeland Security operates at the Canadian airport—gave him a
warning:  'Mr Akçam, if you don't retain an attorney and correct
this issue, every entry and exit from the country is going to be
problematic.  We recommend that you do not travel in the
meantime and that you try to get this information removed from
your customs dossier.'  

"So let's get this clear," Fisk continued.  "US and Canadian
officials now appear to be detaining the innocent on the grounds
of hate postings on the internet.  And it is the innocent—guilty
until proved otherwise, I suppose—who must now pay lawyers to
protect them from Homeland Security and the internet.  But as
Akçam says, there is nothing he can do," he concluded.  

As the platform on which this false propaganda was offered,
Wikipedia should accept part of the blame.  

WikiScanning revelations 
This has underlined some serious problems with the second

pillar of WikiWorld:  tolerance.  But what about Sarfatti's
Orwellian claims that Wikipedia is the Ministry of Truth—i.e.,
Lies?  On 14 August 2007, W i r e d reported that CalTech
computation and neural-systems graduate student Virgil Griffith
had created the "Wikipedia Scanner", which "offers users a
searchable database that ties millions of anonymous Wikipedia
edits to organizations where those edits apparently originated, by
cross-referencing the edits with data on who owns the associated
block of Internet IP addresses".  

"I came up with the idea when I heard about Congressmen
getting caught for white-washing their Wikipedia pages," he says
on his website (http://virgil.gr/31.html).  Griffith became very
intrigued when, on 17 November 2005, an anonymous Wikipedia

user deleted 15 paragraphs from an article on
e-voting machine vendor Diebold, excising an
entire section critical of the company's
machines.  Griffith traced those changes to an
IP address reserved for the corporate offices of
Diebold itself.  

W i r e d concluded that when the new data-
mining service was launched, it  traced
millions of Wikipedia entries to their sources,
and for the first time put "comprehensive data
behind longstanding suspicions of
manipulation, which until now have surfaced
only piecemeal in investigations of specific
allegations".  In short, Griffith proved Sarfatti
and others' conspiracy theory.

Griffith has compiled lists of different
corporations and government branches
that have abused the "trust" of
Wikipedia essentially to edit the truth
out of existence, replacing it with a PR-
friendly façade favourable not to the
facts or any sense of neutrality but only
to the interests of the parties concerned.
The WikiScanner page (see
http://wikiscanner.virgil.gr) lists a few
"favourites" which include the CIA, the
Vatican and the Church of Scientology.

You might expect that the CIA would
make the biggest use of this tool, to
spread propaganda, but such thinking

would be too primitive:  a multibillion-dollar agency that has
existed for 60 years has better and less traceable methodologies at
its disposal.  Still, rather interesting and somewhat humorous is
that, on the profile of Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, a
worker on the CIA network added the exclamation "Wahhhhhh!"
before a section on the leader's plans for his presidency.  A
warning on the profile of the anonymous editor read:  "You have
recently vandalised a Wikipedia article, and you are now being
asked to stop this type of behaviour."  It seems that one CIA
worker also tweaked the profile of Oprah Winfrey—an edit which
hopefully occurred during a lunch break.  

More interestingly, WikiScanner uncovered that the Vatican
edited entries about Sinn Féin leader Gerry Adams.  The edit
removed links to newspaper stories written in 2006 that alleged
that Mr Adams's fingerprints and handprints had been found on a
car used in 1971 in connection with a double murder.  The
Vatican spokesman, Jesuit father Federico Lombardi, clarified on
Vatican Radio on 17 August 2007 that accusations saying that the

Due to the 
vandalising of 

Akçam's Wikipedia
entry, which (falsely) 

accused him of 
being a member of 
a terrorist group, 
he was detained 

by Canadian 
border police on 

17 February 2007. 



OCTOBER – NOVEMBER 2007 www.nexusmagazine.com NEXUS • 15

Holy See manipulated the encyclopaedia intentionally "...lack all
seriousness and logic.  It is absurd even to think that such an
initiative could have even been considered."  Forced to explain
how it could have happened, he said that there are many
computers in the Vatican and that anyone could have access to
Wikipedia on any one of them.

Equally interesting is that a computer traced to American
Airlines (AA) was used to make a significant change about 9/11.
The original entry read:  "Two American Airlines aircraft were
hijacked and crashed during the September 11, 2001 Terrorist
Attack:  American Airlines Flight 77 (a Boeing 757) and
American Airlines Flight 11 (a Boeing 767)"—to which an AA
employee added (somewhat ungrammatically):  "Although these
flights were daily departures before and a month after September
11, 2001.  Neither flight 11 nor 77 were scheduled on September
11, 2001.  The records kept by the Bureau of Transportation
Statistics (http://www.bts.gov/gis/) do not list either flight that
day."  (See http://www.prisonplanet.com/articles/august2007/
260807_b_airlines.htm.)  What are we
to make of this?

But WikiScanner especially revealed
that most abuse originates from corporate
clients—and politicians.  According to
the UK I n d e p e n d e n t of 18 August 2007,
Wal-Mart cleaned some statements about
its employment procedures, and again, in
October 2005, a person using a Diebold
computer removed paragraphs about
Walden O'Dell, chief executive of the
company, which revealed that he had
been "a top fund-raiser" for George W.
Bush.  Such cleaning should be seen as
rewriting history.  Even if the edits are not
correct, Wikipedia's policy should be to insert "it is alleged" or
statements to that effect.  

The I n d e p e n d e n t, along with many media sources, mentioned
other abuses.  Griffith's tool also discovered that a computer owned
by the US Democratic Party was used to make changes to the site
of right-wing talk-show host Rush Limbaugh.  The changes brand
Mr Limbaugh as "idiotic", a "racist" and a "bigot".  An entry about
his audience read:  "Most of them are legally retarded." 

An IP address that belongs to the oil giant ExxonMobil was
linked to sweeping changes to an entry on the disastrous 1989
Exxon Valdez oil spill.  An allegation that the company "has not yet
paid the US$5 billion in spill damages it owes to the 32,000
Alaskan fishermen" was replaced with references to the funds that
the company has paid out.  

The Republican Party edited Saddam Hussein's Ba'ath Party
entry so it made it clear that the US-led invasion was not a "US-
led occupation" but a "US-led liberation"—the clearest example
of Ministry of Truth's approved Newspeak if ever there was one.  

Also uncovered by WikiScanner was that a computer registered
to the Dow Chemical Company deleted a section on the 1984
Bhopal chemical disaster (which ultimately killed up to 22,000
people) which occurred at a plant operated by Union Carbide, now
a wholly owned subsidiary of Dow.  

It was also reported that Barbara Alton, assistant to Episcopal
bishop Charles Bennison, deleted information on a cover-up of child
sexual abuse, allegations that the bishop misappropriated US$11.6
million in trust funds, and evidence of other scandals.  When
challenged, Alton claimed that she had been ordered to delete the
information by Presiding Bishop Katherine Jefferts Schori.

WikiScanner also uncovered that staff in Australia's Department

of Prime Minister and Cabinet (PMC) had edited entries on topics
such as the "children overboard" affair, as reported in the S y d n e y
Morning Herald on 24 August.  PM John Howard stated that he
had not asked any of his staff to edit those entries.  WikiScanner
revealed, too, that Department of Defence staff had made more
than 5,000 changes to the encyclopaedia, but the H e r a l d r e p o r t e d
that they were now blocked from editing entries (note that a
general IP number can be used by several departments).
Commenting on ABC News, the chair of Electronic Frontiers
Australia, Dale Clapperton, said:  "You also have to ask yourself
whether it's a responsible and reasonable use of taxpayer dollars to
have public servants trying to sanitise entries on Wikipedia using
taxpayer-paid resources to make their point of view more
acceptable to the current government."  In a follow-up H e r a l d
report of 30 August, the PMC secretary claimed that the IP number
did not belong to the department but instead to Macquarie
Telecom—a claim that experts and the H e r a l d dispute as highly
unlikely, stating they have more evidence than merely an IP

address to identify the government
department as the source.  

Disinformation weapon
Just before WikiScanner grabbed the

headlines in mid-August 2007, there
was one Wikipedia incident which
received far less attention than it
deserved:  it revealed that the
intelligence agencies had been using
Wikipedia for disinformation purposes,
thus proving Sarfatti's Orwellian
allegation.  

Daniel Brandt posted a summary on
The Wikipedia Review website on 1

A u g u s t . The incident involved Pierre Salinger.  He was a White
House press secretary to Presidents Kennedy and Johnson, served
as a US senator from California in 1964 and was campaign
manager for Robert Kennedy.  Salinger was also a famous
investigative journalist who broke many important news stories.
When he was based in London, he investigated the December
1988 bombing of Pan Am 103 over Lockerbie, Scotland, which
killed 270 people.  He and his collaborator, John K. Cooley, hired
Linda Mack, a young graduate, to help in their research, which
resulted in Salinger testifying at the Camp Zeist trial in November
2000:  

"I know that these two Libyans had nothing to do with it.  I
know who did it and I know exactly why it was done," he said.
Thinking the judge would allow him to present this evidence,
Salinger queried:  "That's all?  You're not letting me tell the truth.
Wait a minute; I know exactly who did it.  I know how it was
done," Salinger replied to the trial judge, Lord Sutherland, who
simply asked him to leave the witness box.  "If you wish to make
a point you may do so elsewhere, but I'm afraid you may not do
so in this court," Lord Sutherland interrupted.  

So what does this have to do with Wikipedia?  "SlimVirgin"
had been voted the most abusive administrator of Wikipedia.  She
had upset so many editors that some of them decided to team up
to research her real-life identity.  Attempts to track her through
Internet technology failed.  This was suspicious in itself, as
WikiScanner has revealed.  According to a team member,
SlimVirgin "knows her way around the Internet and covered her
tracks with care".  The question, therefore, was:  why?

WikiScanner especially
revealed that most abuse
originates from corporate
clients—and politicians.

Continued on page 77



Daniel Brandt patiently assembled tiny
clues about SlimVirgin and posted them on
his website.  Eventually, two readers
identified her as none other than Linda
Mack, the young graduate whom Salinger
had hired.  To see her name appear in such a
context was of course of great interest.  But
that was not all.  

Cooley, Salinger's collaborator in the
Lockerbie investigation, sent a letter to
Brandt which was posted on The
Wikipedia Review on 4 October 2006.  He
wrote how Mack "...claimed to have lost a
friend/lover on Pan103 and so was anxious
to clear up the mystery.  ABC News paid
for her travel and expenses as well as a
salary...  Once the two Libyan suspects
were indicted, she seemed to try to point
the investigation in the direction of [Libyan
President Colonel Muammar al-] Qaddafi,
although there was plenty of evidence, both
before and after the trials of Megrahi and
Fhimah in the Netherlands, that others were
involved, probably with Iran the
commissioning power...  Salinger came to
believe that Linda was working for MI5
and had been from the beginning; assigned

genuinely to investigate the bombing of
Pan Am 103, but also to infiltrate and
monitor us..."  

Soon after John Cooley contacted
Brandt, Linda Mack contacted Cooley and
asked him not to help Brandt in his efforts
to expose her.  Though all doubts about
SlimVirgin's true identity then vanished, as
for her motives…

Inconvenient truths
So, welcome to WikiWorld, a realm

where inconvenient truths can easily be
removed, while erroneous information—
convenient lies and diinformation—can be
entered in the encyclopaedia with
emotionally upsetting and even worse
consequences for the people involved.  

This is the modern Ministry of Truth
which, together with the liars and no doubt
some mentally unstable people, has been
put in charge of rewriting history.  It labels
itself as the "Free Encyclopaedia", but
perhaps the world should be freed from this
encyclopaedia before the old proverb is
converted thus:  "There are lies, damned
lies, statistics, and then there's Wikipedia."  

The problem with Wikipedia is not that it
exists, but that it has become the cornerstone

for researchers scanning the Internet for
information and blindly copying from
Wikipedia entries, wrongfully assuming that
they are neutral and correct.  It has become the
"Ministry of Information", the "one-stop
information shop" of the Internet, but no one
should fall for the "Newspeak" of a title.
Wikipedia has made the task for those seeding
disinformation and removing dissenting views
easier, more direct and even more
anonymous.  Lies and Wikipedia, indeed...   ∞

About the Author:
Philip Coppens is editor-in-chief of the online
websi te Conspiracy Times ( h t t p : / / w w w .
conspiracy-times.com).  He has previously
contributed nine articles to NEXUS, the most
recent being "Archaeological Trench Warfare at
Glozel" (see 14/05).  His new book, The New
Pyramid Age, is reviewed in this edition.  He is
scheduled to speak at the 2007 NEXUS
Conference in Queensland, Australia, on 20–22
October.  Phil ip Coppens's website is  at
http://www.philipcoppens.com, and he can be
emailed at info@philipcoppens.com.  His own
Wikipedia ent ry,  at  ht tp:/ /en.wikipedia.
org/wiki/Philip_Coppens, was accurate at the
time of our going to press...but perhaps won't
be for much longer.

The Truths and Lies of WikiWorld

Continued from page 15

OCTOBER – NOVEMBER 2007 www.nexusmagazine.com NEXUS • 77



14 • NEXUS www.nexusmagazine.com OCTOBER – NOVEMBER 2019

WIKIPEDIA: SILICON VALLEY'S
CULT OF MEDICAL
MISINFORMATION
by Richard Gale and Gary Null
© 2019

Americans are spending more
money on diagnostic tests,
surgeries and other medical
procedures than ever before. They
are also consuming more pills and
medications and will receive more
treatments than at any other time in
US history. 

Daily we are inundated with
television drug advertisements with
the reassuring message, "You don't
have to fight this battle alone. We
are with you". Commercials project
images of laboratories, medical
research, a handsome physician and
sanitised clinics with happy patients
in order to strengthen viewers' faith
that medical science is progressing.
We are left with the feeling that the
big drug companies are diligently
working on our behalf to discover
new and promising cures for life-
threatening diseases.

As pharmaceutical public relations
and the mainstream media keep this
visual charade burnt into our minds,
the US is spending a minimum of
$3.5 trillion on healthcare. Then

there is the citizens' and the
economy's burden of an additional
$1.5 trillion loss in work and wages
due to illness. Five trillion dollars
total. Approximately 18 per cent of

the US GDP. On top of this debt,
tens of millions of additional dollars
will be spent advertising Big
Pharma's message.

And herein lies the fundamental
problem. There are more doctors,
more hospitals, more drugs and
medical procedures than ever
before and yet we have not
conquered nor made any significant
progress in curing any major
disease. Instead of making efforts to
fund disease prevention and
educate the public, prevention has
been abandoned altogether. There
are volumes of excellent peer-
reviewed studies documenting
research and clinical experience
showing a healthy diet, nutrient
supplementation as needed,
physical exercise and stress and
anxiety management regimens can
either completely prevent illnesses
or be incorporated into medical
treatment protocols successfully.
However, there is no profit to be
made in prevention.

It is understandable that the
pharmaceutical industry would
make every effort to keep our
medical regime in the forefront;
what is less comprehensible on the
face value is why Silicon Valley firms
such as Google, Wikipedia and
Facebook, and the mainstream

media, are in league
with the drug
companies and the
CDC to promulgate a
false message about
health through the
internet.

How did we reach
this threshold where
trillions of dollars
have been tossed into
an abyss? One reason
is that few voices
have been able to
reach the public to
address the

widespread corruption in corporate
science, especially medicine,
agriculture, and environmental
issues. Honest, independent science
is ignored in favour of proprietary

pharmaceutical drugs and
genetically modified foods.
Fraudulent research has been used
to justify nuclear power as a clean
green energy. Political officials
working on behalf of fossil fuel
interests convince us with junk
science that hydrofracking poses no
health risks and is environmentally
friendly. A single Big Pharma
corporation with thousands of
employees and billions of dollars in
sales and profits is deeply
connected to investors, public
relations firms, federal health
officials and the media. All these
external invested parties are in turn
dependent upon corporate revenue
streams. Money is spent to
dominate medical schools to push
the conventional drug agenda's
regime, or to front groups and
foundations to buy off so-called
experts to debunk critics. Revenues
and pay-to-play donations received
by Wikipedia and others are one
crucial incentive to account for the
corruption and deceit in these
Silicon firms. Similarly, drug

The US is the world's most
medicated country and ranks
at the bottom of the pack of
developed nations for quality
of health. It is also the only
nation in the developed world
with its average lifespan in
decline. A consumer report
survey estimates that 55 per
cent of Americans regularly
take a prescription drug, and
among those most take four
drugs on average. In 2016,
over 4.5 billion prescriptions
were filled, earning the
pharmaceutical industry over
$200 billion. An earlier
estimate conducted and
published by the Mayo Clinic
found that 70 per cent of
Americans are on at least one
prescription drug and over 50
per cent are on two. Twenty
per cent of patients are on five
or more.



OCTOBER – NOVEMBER 2019 www.nexusmagazine.com NEXUS • 15

advertisements to mainstream
media networks are little more than
payoffs to assure drug companies
that objective reporting is negligible
that would otherwise put the
pharmaceutical company and its
medical products into a bad public
light.

The benefit Big Pharma receives
from hijacking the federal regulators
and legislators is protection from
the nation's judiciary. So, when a
drug like Merck's anti-arthritic Vioxx
conservatively kills over 60,000
patients and injures an additional
130,000, there is no immediate FDA
recall and deaths are permitted until
the crisis reaches a tipping point
and health officials are forced to
step in. However, seldom are drug
executives prosecuted. Vioxx sales
earned $18 billion and Merck only
had to pay a $5 billion settlement.
Everyone who knew Vioxx was a
defective product had engaged in
malice aforethought with no
deleterious consequences. The
company merely paid a fine and
returned to business as usual. And
the media simply whitewashed the
seriousness of Merck's crimes about
Vioxx.

Science creates new solutions
through genetic engineering of
crops, viruses, bacteria, artificial
intelligence, geoengineering, 5G
wireless technology, etc. These are
held in the public's eyes as great
achievements. On the other hand,
you will not find Wikipedia nor the
mainstream media ever highlighting
their flaws and greater risks above
advertised benefits; and certainly,
private corporations will never leak
evidence about their risks and
dangers. In the medical field, there
are FDA requirements that a drug
maker provide all the clinical trial
results for a new drug or vaccine. If
twenty trials are conducted and only
five are favourable for getting the
product approved, that is all the
company is required to provide. The
remaining 15 can be kept sealed
and hidden.

We are also led to believe that if a

scientific invention or studies for a
new drug appear in the peer-
reviewed literature, they have
reached a gold standard. Any
controversy has been settled.
Consequently, a peer-reviewed
paper becomes a scientific law unto
itself. However, now it has been
confirmed repeatedly that the peer-
reviewed journal system is also
corrupt. In fact, as we will recount, it
is filled with fraud, and it will worsen
without any efforts made to reform
it. Quite simply there is no
concerted will nor ethical standard
to improve the peer-reviewed
system because too much profit is
generated.

Wikipedia editors take full
advantage of flawed medical
literature if the conclusions serve
their purpose and agenda. Google,
through its algorithmic modelling to
censor voices challenging private
medicine's status-quo leave people
with no way to determine whether
scientific literature is bogus or not.
Nor whether the science supporting
evidence that a natural product can
contribute to treating a disease or
that studies and analysis implicating
vaccines with a wide range of
neurological disorders are accurate.
Conclusions, regardless of how
unsound and erroneous, is all that
matters for Google to protect the
global medical regime—not just
private drug companies but also
government health bodies and
international organisations such as
the World Health Organization.

Google today is not only a
weapon for promoting the
pharmaceutical agenda but now
also a drug company itself. During
the past six years, Google's parent

company Alphabet has launched
two pharmaceutical companies. In
2013, it founded Calico, run by
Genentech's former CEO Arthur
Levinson. Calico operates an R&D
facility in the San Francisco Bay
Area for the discovery of treatments
associated with age-related
diseases. Two years later, Alphabet
founded Verily Life Sciences
(previously Google Life Sciences).
Both pharma companies are
partnering with other drug
corporations. Recently, Verily has
partnered with the European
pharmaceutical giant
GlaxoSmithKline to form a new drug
company, Galvani Bioelectronics for
the development of "bioelectronic
medicines". The collaboration is
costing the companies $715 million,
and the new firm is being chaired
by Glaxo's former chairman of its
global vaccines business.

In January 2019, Google's
president of Customer Solutions,
Mary Ellen Coe joined Merck's
Board of Directors. Formerly at the
corporate consulting McKinsey and
Company, her role at Google
includes overseeing the firm's
global advertising for contracted
companies. Merck's chairman
Kenneth Frazier remarked in a press
release that Coe "will be a
significant asset to Merck".

The conflicts of interest are
obviously clear. As the world's most
advanced search engine, Google
has gained control over the
internet's most technically
sophisticated surveillance systems
and algorithms. Therefore, the
company has positioned itself as
becoming a potential threat to
human health.

During the past five years, the
pharmaceutical industry has shown
a growing interest in the concept of
virtual pharmacies, whereby drug
companies can leverage their
influence over consumers. Social
media, notably Wikipedia, YouTube
and Facebook have become
consumers' most utilised resources
for gaining knowledge about

Google today is not
only a weapon for
promoting the
pharmaceutical
agenda but now also
a drug company itself.



16 • NEXUS www.nexusmagazine.com OCTOBER – NOVEMBER 2019

disease, drugs and health. In a
University of Sydney survey,
Wikipedia was the first source of
choice for gaining information
about unfamiliar health topics, even
among medical professionals.
According to a 2013 joint analysis
about this emerging trend,
conducted by the University of
Zurich and the Big Pharma giant
Johnson & Johnson, drug
companies can use these
virtual platforms to tackle
the challenges they face
on the market and even
within the medical
communities. However,
the analysis also
recommended that the
best strategy is for Big
Pharma to invest heavily in
virtual companies and
form collaborations. This
strategy, laid out six years
ago, has picked up steam
whereby now companies
such as Google and
Facebook have been absorbed into
the pharmaceutical machinery. The
dire results from this marriage are
already being felt as Wikipedia and
other virtual social media have
become just another mouthpiece
for Big Pharma.

If Google's transformation into a
drug company is not disturbing
enough, the world's largest open
source site for medical information
has become Wikipedia. Moreover,
Google and Wikipedia are tied
together at the waist. Earlier this
year, Google dumped $3.1 million
into Wikipedia, which now brings
total contributions to over $7.5
million during the past decade.
Curiously, the announcement of
Google's endowment was made at
the World Economic Forum at
Davos last January. The donation
also includes Google's intention to
provide Wikipedia editors with its
high-tech learning tools. Wired
Magazine published an article that
provides further details about the
Google–Wikipedia relationship over
the years. With respect to Google's

generous contribution, journalist
Louise Matsakis writes, "but the
decision isn't altruistic… Google
already uses Wikipedia content in a
number of its own products…. The
company also has used Wikipedia
articles to train machine learning
algorithms, as well as fight
misinformation on YouTube." Now
with Jimmy Wales' intention to take
on the cause of fighting "fake

news"—which is according to his
personal sceptic ideology—his
sceptic editors and trolls will have
free access to more advanced
algorithmic tools to proceed with
their agenda to scrub Wikipedia of
content favourable towards
alternative medicine or content
critical of pharmaceutical regime.

When one first visits Wikipedia's
home page, front and centre we
read "the free encyclopedia that
anyone can edit". But it is an ideal
that has failed dismally. Content
about medical products and
therapeutic regimens are penned by
completely unqualified editors with
no medical background, many who
prefer to remain anonymous. Yet
Wikipedia editors state with
authority that there are no proven
health benefits for non-conventional
and natural medical therapies.
Reading any Wikipedia entry about
chiropractic, acupuncture,
homeopathy, Chinese medicine,
naturopathy or energy medicine,
the reader will walk away believing
it is all pseudoscience or quackery.

However, collectively there are
hundreds of thousands of studies to
support these therapies' efficacy
and safety. Legitimate scientific
inquiry has already shown their
efficacy. Independent board-
certified physicians have been using
complementary and alternative
medicine for a long time with
excellent results. But this
information is either censored or
scrubbed from Wikipedia.

Before the internet, it was very
difficult for the average person to
access reliable consumer
information about diseases, mental
disorders, drugs and treatments,
medical procedures, and surgery. It
was equally difficult to find reliable
information about alternative
medicine as well. A person had to
go to great lengths to find actual
scientific literature. The internet
changed that forever, and
companies such as Google and
Wikipedia came forward to bring
this literature into our homes. All a
person has to do is perform a
simple query on Google's search
engine. Almost always, the inquirer
will be directed to Wikipedia in the
top several listings. The average
person then believes the content
will be unbiased and neutral, an
accurate and balanced description
of the subject matter. However, for
medical issues, nothing could be
farther from the truth.

For example, we accessed
Wikipedia pages for each of the
vaccines recommended on the
CDC's childhood immunisation
schedule. In every case, adverse
effects were undermined by
emphasising a vaccine's benefits.
Not a single entry had a complete
list of adverse effects as found on
the vaccine maker's manufacturing
package insert—which is also easily
accessed on the CDC's website.
Nor was there to be found a list of
vaccine ingredients, many of which
are scientifically proven to be toxic.
Consequently, a visitor to any
Wikipedia vaccine page will only
gain a very incomplete and twisted



OCTOBER – NOVEMBER 2019 www.nexusmagazine.com NEXUS • 17

understanding of the vaccines'
actual safety and efficacy. Wikipedia
hides the toxicity of the drugs and
vaccines it promotes.

So where exactly in the cesspool
of modern medicine, food science,
and the agrochemical industry are
we to discover truth? Few in the
scientific and federal health
agencies can be trusted anymore.
Most are compromised. Rarely is a
mainstream journalist trustworthy,
and no one can be certain whether
a paper appearing in a peer-
reviewed science journal or a
medical entry on Wikipedia is
reliable or not. Even clinical
physicians on the front lines of
healthcare work in the dark. It is
only after large numbers of deaths
and injuries, such as with Agent
Orange, DDT, aspartame, Vioxx,
opiate drugs, etc., that a light goes
on. But only for a short time before
going dark again.

Our research shows that the
majority of pharmaceutical
corporations have settled law suits.
At the same time our analysis
confirms that up to 900,000
Americans die annually from
iatrogenic causes. How is it that the
pharmaceutical industry and
medical establishment has killed
more Americans than those who
died in Vietnam—without any
serious consequences? Now wrap
your mind around this. If we take a
conservative figure of preventable
deaths from medicine, 500,000 per
year during the last four decades,
that would account for
approximately 20 million deaths.
And where is the outrage and
outcry?

We can compare iatrogenic
deaths from modern medicine with
deaths reported due to
supplements, which is usually
certain botanical herbs. In 2017, the
Journal of Medical Toxicology
reported 34 deaths that year from
supplements, yet most were due to
Ephedra (illegally used because the
FDA banned it in 2003), the African
herb yohimbe that is often

improperly used as a natural
Viagra, and energy drinks. On
the other hand, no deaths are
reported for vitamin
supplementation, although
parental overdosing of small
children with vitamins is
responsible for approximately
80 per cent of adverse
vitamin reactions—due to
hypervitaminosis from very
high and abnormal doses of
vitamin A, B3, B6 and D. But
nowhere on Wikipedia will you find
an accurate accounting of
supplements' safety record
compared to pharmaceutical drugs.

The reason for American medicine
turning into the nation's largest and
deadliest battlefield is because
scientific corruption is legally
protected to proceed with impunity. 

The Surgeon General, the heads
of federal health agencies, drug
makers, the insurance industry,
medical schools and professional
associations, Google and
Wikipedia, and the media operate
as a single voice that the American

health system is the best in the
world when it is surely not.
Corporate interests control
everything. Modern medicine has
morphed into a religious cult that is
incapable of self-reflection about its
own vulnerabilities and failures. And
numerous patients have been
played for fools.

The fact is that all players in the
architecture of our medical system
are vulnerable to corruption. Private
industry and government know this
perfectly. The checks and balances
between private and public interests
have collapsed. Today, the medical
regime is a single entity. All of its

parts are consolidated and
entwined into a monolithic
behemoth to prevent injury to its
bottom line. 

The media and Silicon Valley firms
such as Google and Wikipedia have
been co-opted to serve as the
guardians of Big Pharma's culture of
corruption.

If modern medicine was
consistently responsible for positive
results that vastly improve our
nation's quality of health, we might
be more tolerant of its limitations.
However, as corruption or
incompetence throughout the
medical establishment and federal
health agencies increases, so has
the health of the nation substantially
decreased. The nation's health
statistics and the annual rise in
preventable diseases proves the
case.

About the Authors
Richard Gale is the Executive
Producer of the Progressive Radio
Network and a former Senior
Research Analyst in the
biotechnology and genomic
industries.
Dr Gary Null is the host of the
nation's longest running public
radio program on alternative and
nutritional health and a multi-award-
winning documentary film director,
including Poverty Inc. and Deadly
Deception.
(Source: Extracted from The Gary
Null Show, Wikipedia: Silicon
Valley's Cult of Medical
Misinformation, 1 July 2019,
https://tinyurl.com/y5yuy9h6)

...Google and
Wikipedia have been
co-opted to serve as
the guardians of Big
Pharma's culture of
corruption.


